MAASTRICHT | WEERT – Het provinciebestuur heeft drie nieuwe commissarissen benoemd voor Maastricht Aachen Airport (MAA).
Het gaat om Frans Weekers, adjunct-secretaris-generaal van de Benelux, Angelique Palmen ondernemer en om voormalig vrachtdirecteur Jonas van Stekelenburg van Schiphol.
De provincie die eigenaar en exploitant van MAA is, zegt ‘een open en transparante procedure’ te hebben gevolgd. In een mededeling aan het Limburgs Parlement wordt Weertenaar Frans Weekers (53) als een ervaren bestuurder genoemd met een stevige financieel-economische en juridische achtergrond met een groot netwerk.Weekers werd in januari 2020 benoemd tot adjunct-secretaris-generaal van de Benelux. Hij was van 2016 tot 2020 bewindvoerder (Executive Director) in de Board van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling in London. Van 2010 tot 2014 was hij Staatssecretaris van Financiën in het Kabinet Rutte. Van 1996 tot 2002 en van 2006 tot 2010 was hij Lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Ook zetelde hij in de Raadgevende Interparlementaire Benelux-raad (Benelux Parlement). Hij studeerde rechten en economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.Netwerk
Volgens het provinciebestuur is voor de luchthaven zijn netwerk landelijk niveau relevant. Het wordt ook als een pré gezien dat Weekers de omgeving kent uit de tijd dat hij waarnemend burgemeester van Beek was, tussen 7 september 2015 en 16 februari 2016. Ondernemer Angelique Palmen (48) was vanaf eind 2019 tot onlangs directeur van Mijnwater BV. Daarvoor bekleedde zij functies bij enkele regionale zeehavens. Het provinciebestuur denkt dat daar parallellen liggen met de bedrijfsvoering van MAA.‘Zij kan een goede advies- en klankbordfunctie voor de directeur van MAA zijn op de terreinen innovatie, verduurzaming en het aanboren van nichemarkten’, zo schrijft het provinciebestuur.
Vracht
Vanwege zijn achtergrond wordt Jonas van Stekelenburg op Schiphol geacht ‘cruciale netwerken voor MAA te ontsluiten en toegang te geven tot partijen die voor de toekomst van MAA belangrijk zijn’. Daarbij kan hij de directeur ‘van raad en daad voorzien’ bij het uitwerken van de beste business-modellen voor luchtvracht om de exploitatie van het vliegveld te versterken, zo verwacht het provinciebestuur. Verder heeft hij ervaring met verduurzaming. Daar wil MAA in de toekomst steeds meer op inzetten.
Over Maastricht Aachen Airport
Opgericht in 1945 als steunvliegveld voor de geallieerden is Maastricht Aachen Airport vandaag de dag de enige regionale luchthaven in Nederland waar passagiers én vracht wordt vervoert. De strategische ligging in het hart van de Euregio en onze oorsprong als steunvliegveld, vormt de kern van Maastricht Aachen Airport: een compacte, overzichtelijke luchthaven van en voor Limburg.
Regionale luchthaven van nationaal belang
Maastricht Aachen Airport is door de Rijksoverheid aangewezen als een van de vijf Nederlandse luchthavens van nationaal belang vanwege de economische en maatschappelijke bijdrage aan Nederland én aan de regionale ontwikkeling.Sinds november 2019 is de luchthaven volledig in handen van de Provincie Limburg. In 2019 werden vanaf Maastricht Aachen Airport 445.000 passagiers vervoerd en 111.500 ton vracht. Het totaal aantal vliegbewegingen in 2019 bedroeg 16.512, waarvan bijna 6.000 met ‘groot verkeer’. Maastricht Aachen Airport wordt verder ook gebruikt voor ‘maatschappelijk relevant verkeer’, zoals ambulancevluchten, privéverkeer en maintenance (onderhoudsvluchten voor de maintenancebedrijven op de luchthaven).